Monday 22 February 2016

Linen

Pengenalan

Linen adalah sejenis bahan yang dibuat daripada sejenis tumbuhan rami dengan nama saintifiknya ialah, linum usitatissimum. Linen seringkali digunakan dalam pembuatan kain atau pakaian. Linen perlu melalui beberapa proses sebelum ia siap menjadi kain atau pakaian sepenuhnya. Linen juga dikatakan sangat peka terhadap bahan-bahan kimia. 


1) Fungsi
Linen banyak menyumbangkan kain bagi kegunaan hospital. Antara kegunaan linen adalah dalam pembuatan napkin bayi, pakaian pesakit/staf, pakaian maternity, dan macam-macam lagi yang terdapat di bahagian wad hospital.


2) Jenis kegunaan linen (rujuk pada gambar di bawah)

Terdapat pelbagai jenis kegunaan linen. Antara jenis-jenis kegunaannya adalah sebagai:
·         tuala
·         gaun pesakit
·         lampin bayi
·         pakaian khas pesakit atau staf
·         linen protector
·         sarong, maternity
·         baju maternity
·         pillowcase, hostel
·         sheet, bed, hostel
·         stretcher canvas
·         gown surgical


3) Cara pencucian linen.

Cara pencucuian linen tidak jauh beza seperti mencuci pakaian biasa menggunakan mesin basuh. Biasanya, pencucian linen dilakukan di kilangnya tersendiri. Proses pencucian bermula pada jam 10am dan mengambil masa kira-kira 50 minit. Sebelum proses pencucian bermula, mesin akan diprogramkan mengikut tahap kotoran sesuatu kain tersebut sama ada 'light' ataupun 'heavy'. Jika 'light', mesin akan diprogramkan ke angka 7, manakala 'heavy' akan diprogramkan ke angka 8. Selepas 50 - 55 minit, linen akan diasingkan mengikut jenis kain dan akan dibawa ke 'dryer' selama 40 minit begi proses pengeringan. Setelah itu, barulah kain-kain linen akan diseterika dan proses iron akan mengambil masa sekurang-kurangnya 45 minit. Proses terakhir adalah melipat kain linen mengikut standard lipatan KKM.


4) Bahan kimia yang digunakan:
            a. oxy brite
            b. builder c
            c. detergent plus
            d. sour
            e. dry bleach
            f. soft



5) Gambar-gambar

GOWN SURGICAL

BAJU STAFF

TUALA

BAJU BERSALIN

STRETCHER CANVAS
BABY WRAPPER

LINEN PROTECTOR


PILLOWCASE


No comments:

Post a Comment