Thursday 3 March 2016

ABG (Arterial Blood Gas)

ABG machine

Ujian "arterial blood gas(ABG)" adalah ujian gas darah bagi darah daripada arteri. Oleh itu, ia adalah ujian darah yang mengukur jumlah gas tertentu (seperti oksigen dan karbon dioksida) larut dalam arteri. Ujian ABG melibatkan tusukan pada arteri dengan menggunakan jarum nipis dan picagari dan menarik jumlah isipadu kecil darah. Tapak tusukan yang paling biasa adalah arteri radial pada pergelangan tangan, tetapi kadang-kadang arteri femoral di pangkal di pangkal paha atu bahagian lain yang digunakan. Darah juga boleh diambil daripada satu kateter arteri.

Ujian ABG mengukur nilai ketegangan gas darah yang ada pada ketegangan oksida arteri (PaO2), ketegangan arteri  karbon dioksida (PaCO2, dan keasidan (pH). Di samping itu, arteri ketepuan oksigen (SaO2) boleh ditentukan. Maklumat tersebut adalah penting apabila pesakit dengan penyakit kritikal atau penyakit pernafasan. Oleh itu, ujian ABG adalah salah satu ujian yang paling biasa dilakukan ke atas pesakit di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Pada tahap penjagaan yang lain, pengukuran karbon dioksida 'pulse oximeter plus transcutaneous adalah satu kaedah alternatif untuk mendapatkan maklumat yang sama kurang invasif. Ujian ini digunakan untuk menentukan pH darah, tekanan separa karbon dioksida dan oksigen, dan tahap bikarbonat. Ramai penganalisis gas darah juga akan melaporkan kepekatan lactate, haemoglobin, beberapa elekrolit, oxy haemoglobin, carboxyhaemoglobin dan methehaemoglobin.


ABG parameter

No comments:

Post a Comment