Sunday 20 March 2016

CTG Machine (Baby Heartbeat Monitor)

Cardiotocography machine

Cardiotocography boleh digunakan untuk memantau kadar jantung bayi dan pengecutan Rahim seorang ibu semasa bayi masih berada dalam rahim.


Apakah Cardiotocography?

- Cardiotocography (CTG) mengukur kadar jantung seorang bayi. Pada masa yang sama ia juga mengawasi pengecutan di dalam rahim.

- CTG digunakan dalam kedua-dua situasi iaitu sebelum kelahiran (semasa antenatal) dan semasa bersalin, bertujuan untuk memantau bayi untuk sebarang tanda-tanda kesusahan.

- Dengan melihat dari pelbagai aspek yang berbeza daripada kadar jantung bayi, doctor dan bidan dapat melihat bagaimana bayi sedang hadapi.


Apa yang terjadi semasa cardiotocography?

- CTG biasa dijalankan secara luaran (externally). Ini bermakna peralatan yang digunakan untuk memantau jantung bagi diletakkan pada perut (abdomen) ibu. Satu tali pinggang elastic diletakkan di sekeliling perut ibu.

- Ia mempunyai dua plat bulat sebesar bola tenis yang bersentuhan dengan kulit. Salah satu daripada plat bulat ini digunakan untuk mengukur kadar jantung bayi, manakala plat bulat yang satu lagi digunakan untuk menilai tekanan pada perut, dan dengan cara ini mampu menunjukkan bila setiap kontraksi berlaku dan anggaran kekuatannya.


Bagaimanakah Cardiotocography bekerja?

- CTG menggunakan gelombang bunyi dipanggil ultrasound untuk mengesan kadar denyutan jantung bayi. Ultrasound adalah bunyi frekuensi tinggi (high-frequency sound) yang tidak dapat didengari, tetapi ia boleh dihantar (dipancarkan) dan dikesan oleh sebuah mesin khas.

- Dalam pemantauan CTG, jenis khas ultrasound, yang dipanggil "Doppler", digunakan. Jenis ultrasound ini digunakan untuk mengukur struktur yang bergerak, menjadikan ia bergunakan untuk memantau kadar jantung.

- Plat lain (selain ultrasound) pada CTG mengukur ketegangan perut si ibu (abdomen). Pengukuran ini digunakan untuk menunjukkan bila rahim mengecut.


Apakah kegunaan CTG?

- Pemantauan berterusan dengan CTG dinasihatkan kerana boleh mengesan tanda-tanda seperti:
  • Bayi anda dating awal atau kelihatan lebih kecil daripada yang dijangkakan.
  • Anda mempunyai tekanan suhu yang tinggi.
  • Anda lulus darah segar sewaktu bersalin.
  • Menjangkakan kelahiran kembar.
  • Bayi anda telah membuka.

No comments:

Post a Comment