Sunday 13 March 2016

Infusion Pump

'Infusion pump' adalah alat perubatan yang menghantar cecair seperti nutrien dan ubat-ubatan ke dalam badan pesakit dalam jumlah yang terkawal. 'Infusion pump' sedang digunakan secara meluas dalam persekitaran klinikal seperti hospital, rumah penjagaan, dan di rumah. Secara umum, 'infusion pump' dikendalikan oleh pengguna yang terlatih, yang program kadar dan tempoh penghantaran cecair melalui 'built-in software interface'. 'Infusion pump' menawarkan kelebihan yang ketara ke atas pentadbiran manual cecair, termasuk keupayaan untuk menyampaikan cecair tepat pada kadar diprogramkan atau selang automatik. Mereka boleh menghantarkan nutrien atau ubat-ubatan, seperti insulin atau hormon-hormon lain, antibiotik, ubat kemoterapi, dan pil penahan sakit.

Jenis-jenis 'infusion pump':
1) large volume
2) patient-controlled analgesia (PCA)
3) elastomeric
4) syringe
5) enteral
6) insulin pumps

Ada yang direka terutamanya untuk kegunaan 'stationary' di sisi katil pesakit. Lain-lain, yang dipanggil pam infusi ambulatori, direka untuk menjadi mudah alih atau boleh pakai. Oleh kerana 'infusion pump' sering digunakan untuk mentadbir cecair kritikal, termasuk ubat-ubatan yang berisiko tinggi, kegagalan pam boleh memberi implikasi besar untuk keselamatan pesakit.

Kebanyakna 'infusion pump' dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan seperti penggera atau amaran pengendali lain yang bertujuan untuk mengaktifkan sekiranya berlaku masalah. Sebagai contoh, sesetengah pam direka  untuk memberi amaran kepada pengguna apabila udara atau halangan lain dikesan dalam tiub yang menghantar cecair kepada pesakit. Sesetengah 'infusion pump' yang lebih baru, sering dipanggil pam pintar, direka untuk memberi amaran kepada pengguna apabila terdapat risiko daripada interaksi dadah yang buruk atau apabila pengguna menetapkan parameter pam di luar had keselamatan ditetapkan.

No comments:

Post a Comment