Tuesday 8 March 2016

Hemodialysis

Hemodialisis adalah satu proses membersihkan darah seseorang pesakit yang memiliki buah pinggang yang sudah rosak atau tidak dapat berfungsi secara normal. Hemodialisis adalah salah satu daripada tiga terapi penggantian buah pinggang (dua yang lain adalah pemindahan buah pinggang dan dialisis peritoneal). Rawatan hemodialisis boleh dilakukan sama ada di hospital ataupun di rumah. 

Rutin hemodialisis digunakan dalam kemudahan dialisis pesakit luar, sama ada tujuan bilik dibina di hospital atau klinik. Hemodialisis kurang kerap dilakukan di rumah. Rawatan hemodialisis di klinik dimulakan oleh kakitangan khusus yang terdiri daripada jururawat dan juruteknik. Rawatan dialisis di rumah boleh dimulakan dan diuruskan sendiri atau dilakukan bersama dengan bantuan yang terlatih yang biasanya adalah ahli keluarga.

Hemodialisis inspection
Biasanya, jika berlaku sedikit gangguan pada mesin hemodialisis contohnya seperti, mesin hemodialis ini tidak berfungsi secara tiba-tiba , perkara pertama yang perlu kita lihat adalah membuat pemeriksaan pada bahagian luaran/mudah dilihat dahulu sebelum kita membuat pemeriksaan dalaman mesin. Ianya adalah disebabkan boleh jadi mesin ini tidak dapat berfungsi oleh kerana terdapat sumbatan pada bahagian 'tubing'. Kadang-kadang masalah sekecil inilah yang menjadi penyebab kenapa mesin ini seakan-akan rosak tapi sebenarnya masih bagus untuk digunakan oleh pesakit. Setelah selesai membuat pemeriksaan fizikal, kita akan menjalani pemeriksaan fungsinya pula untuk memastikan bahawa mesin ini benar-benar boleh dipakaikan pada pesakit.

No comments:

Post a Comment