Sunday 13 March 2016

Mesin Ultrasound

Mesin ultrasound yang terdapat di wad materniti


Ultrasound perubatan (juga dikenali sebagai sonografi diagnostik atau ultrasonografi) adalah teknik pengimejan diagnostik berdasarkan permohonan ultrasound. Ia digunakan untuk melihat struktur-struktur dalaman badan seperti tendon, otot, sendi, saluran dan organ-organ dalaman. Seringkali tujuannya adalah untuk mencari punca penyakit atau menyingkirkan mana-mana patologi. Amalan memeriksa wanita hamil menggunakan ultrasound dipanggil ultrasound obstetik dan digunakan secara meluas.



Bagaimanakah ujian ini dijalankan?
Mesin ultrasound menjadikan imej supaya organ-organ di dalam badan boleh diperiksa. Mesin ini menghantar gelombang bunyi frekuensi tinggi, yang mencerminkan struktur badan. Komputer menerima gelombang dan menggunakan gelombang-gelombang tersebut untuk membentuk sebuah gambar. Tidak seperti x-ray, CT scan, ujian ini tidak menggunakan ionizing radiation.


Ujian ini dilakukan dalam jabatan ultrasound atau radiologi.

1) Anda akan baring atas katil untuk melakukan ujian.

2) Gel berasaskan air yang jelas digunakan  atas kulit pada kawasan yang akan diperiksa. Gel membantu dengan penghantaran gelombang bunyi.

3) Probe yang boleh dipegang dipanggil transducer digerakkan dalam kawasan yang diperiksa. Anda mungkin perlu mengubah posisi kedudukan supaya bahagian lain boleh diperiksa.



Mengapakah ujian ini dilakukan?
Sebab kenapa ujian ini dilakukan bergantung kepada gejala-gejala seseorang individu itu alami.

No comments:

Post a Comment