Sunday 3 April 2016

Centrifuge


Centrifuge adalah sekeping peralatan yang meletakkan objek dalam putaran sekitar paksi yang tetap (berputar dalam bulatan), menggunakan kuasa yang berpotensi kuat serenjang dengan paksi putaran (luaran).


Kerja-kerja centrifuge menggunakan prinsip pemendapan, dimana pecutan memusat menyebabkan bahan-bahan dan zarah yang lebih padat untuk bergerak keluar dalam arah jejarian (radial direction). Pada masa yang sama, objek yang kurang tumpat disesarkan dan bergerak ke tengah.


Dalam makmal centrifuge yang menggunakan tiub sampel, pecutan jejarian (radial acceleration) menyebabkan zarah yang padat untuk berada ke bahagian bawah tiub, manakala bahan berketumpatan rendah pulak naik ke atas.


Terdapat beberapa jenis centrifuge:

1) Industrial Scale Centrifuge - biasanya digunakan dalam pemprosesan pembuatan dan sisa ke sedimen terampai, atau untuk memisahkan cecair tidak boleh campur, contohnya ialah pemisah krim yang terdapat dalam produk tenusu.Sentrifugal dengan kelajuan yang sangat tinggi dan ultracentrifuges mampu memberikan pecutan yang sangat tinggi boleh memisahkan zarah halus turun ke nano-scale, dan molekul dengan mass yang berbeza.

2) Large Centrifuges - digunakan untuk mensimulasikan graviti tinggi atau persekitaran pecutan.

3) Medium-sized Centrifuges - digunakan dalam mesin basuh dan beberapa kolam renang untuk perah air dalam fabrik.

4) Gas Centrifuges - digunakan untuk pemisahan isotop, contohnya untuk memperkayakan api nuklear untuk isotop boleh belah (fissile isotopes).

No comments:

Post a Comment