Sunday 10 April 2016

Electroencephalographs

Electroencephalogram adalah satu ujian untuk mengukur aktiviti elektrik otak.

Bagaimanakah ujian ini dijalankan?
Sel-sel berkomunikasi antara satu sama lain dengan menghasilkan isyarat elektrik yang halus, yang dipanggil 'impulse'. Ujian ini dilakukan oleh seorang ahli teknologi EEG di pejabat doktor anda atau di hospital atau pun makmal.

Ujian ini dilakukan dengan cara berikut:-

  • Anda berbaring di belakang anda di atas katil atau di kerusi malas,
  • Cakera logam rata dipanggil elektrod diletakkan di seluruh kulit kepala anda, Cakera dipegang dengan pes melekit. Elektrod-elektrod dihubungkan dengan wayar ke mesin rakaman. Mesin ini mengubah isyarat elektrik kepada corak yang boleh dilihat pada monitor atau dilukis pada kertas. Corak ini kelihatan seperti garis-garis berombak.
  • Anda perlu berbaring dan tidak melakukan sebarang pergerakan sewaktu ujian dengan mata tertutup. Ini kerana pergerakan boleh mengubah keputusan. Anda mungkin akan diminta untuk melakukan perkara-perkara tertentu semasa ujian, seperti bernafas cepat dan mendalam selama beberapa minit atau melihat cahaya berkelip yang cerah.
  • Anda mungkin akan diminta untuk tidur semasa ujian.

Jika doktor anda perlu memantau aktiviti otak anda untuk tempoh yang lebih lama, EEG ambulatori akan dipesan. Selain daripada elektrod, anda akan memakai atau membawa perakam khas sehingga 3 hari. Anda akan dapat menjalani rutin harian biasa sebaik sahaja EEG sedang dirakam.

Mengapa ujian ini dijalankan?
EEG digunakan untuk melihat aktiviti otak anda. Ia boleh digunakan untuk mendiagnosis atau memantau keadaan kesihatan yang berikut:
  1. Sawan dan epilepsi
  2. Perubahan yang luar biasa dalam bidang kimia badan yang memberi kesan kepada otak
  3. Penyakit otak, seperti penyakit Alzheimer
  4. Kekeliruan
  5. Pengsan mantra atau tempoh kehilangan memori yang tidak dapat dijelaskan
  6. Kecederaan kepala
  7. Jangkitan
  8. Tumor
EEG juga boleh digunakan untuk:
  1. Menilai masalah dengan tidur (gangguan tidur)
  2. Memantau otak semasa pembedahan otak
EEG boleh dilakukan untuk menunjukkan bahawa otak tidak mempunyai aktiviti, dalam hal seseorang yang berada dalam keadaan koma yang mendalam.

Keputusan normal:
Aktiviti elektrik otak mempunyai sebilangan gelombang sesaat (frekuensi) yang normal untuk tahap kecerdasan yang berbeza. Sebagai contoh, gelombang otak adalah lebih cepat apabila anda terjaga, dan perlahan di peringkat tertentu dalam tidur.
NOTE**EEG normal tidak bermakna bahawa sawan tidak berlaku.

Risiko:
Ujian EEG adalah sangat selamat. Lampu-lampu berkelip atau pernafasan secara cepat (hiperventilation) yang diperlukan semasa ujian boleh mencetuskan sawan pada mereka yang mempunyai gangguan penyitaan. Pembekal yang melaksanakan EEG dilatih untuk menjaga anda jika hal ini berlaku.

No comments:

Post a Comment