Monday 11 April 2016

Helipad


Apakah itu Heliport/Helipad? 

Heliport /Helipad - Kawasan tanah, air atau struktur yang digunakan atau bertujuan untuk pendaratan dan perlepasan helikopter, bersama-bersama dengan bangunan dan kemudahan bersangkutan.

Hospital Heliport - Heliport yang terhad untuk berkhidmat kepada helikopter yang terlibat dalam 'air ambulance', atau lain-lain fungsi yang berkaitan dengan hospital.

  NOTE: Kawasan pendaratan helikopter yang disediakan di hospital atau kemudahan perubatan adalah heliport dan bukan tapak kawasan perubatan.

Tapak kecemasan perubatan - tapak tersedia berdekatan atau berhampiran tempat kejadian kemalangan atau kecemasan perubatan yang sama di mana helikopter boleh mendarat untuk mengambil pesakit untuk mnyediakan pengangkut perubahan kecemasan.

Apakah itu Perbezaan Rooftop dan Ground Helipad? 

Rooftop (atas bumbung) VS Ground (atas tanah)
Rooftop
Ground
Pros
Cons
Pros
Cons
Perlindungan
Kos
Kos
Privasi
Privasi
Kerumitan
Perlindungan
Halangan
*Keselamatan
*Keselamatan
*Keselamatan
*Keselamatan
Halangan
Bahan api
Bahan api
Perlindungan
*Bagaimana keselamatan akhirnya dipengaruhi akan didasarkan pada keputusan institusi buat semasa perancangan dan pembinaan.

Lokasi Helipad?

Dimana helipad diletakkan dalam hubungan ke hospital adalah penting untuk operasi yang selamat dan berkesan.
  • Sekurang-kurangnya dua laluan penerbangan yang tidak terhalang masuk dan keluar dari kawasan pendaratan yang ditetapkan adalah kritikal kepada operasi yang selamat.
  • Kawasan pendaratan tidak terlalu hampir dengan hospital atau struktur lain.
  • Lokasi perletakan helipad jangan terlalu jauh dari hospital. Jaral berjalan kaki yang panjang atau jarak yang memerlukan pengangkutan pengangkutan ambulans boleh memberi kesan negatif kepada pesakit.
  • Tidak membenarkan kawasan pendaratan dikelilingi oleh bangunan-bangunan, talian elektrik, pokok-pokok atau garaj tempat letak kereta.
  • Bergantung kepada persekitaran bandar untuk pembinaan masa depan helipad atas bumbung boleh menjadi pilihan yang lebih baik untuk operasi yang selamat.

No comments:

Post a Comment