Saturday 30 April 2016

Water bath



Apa itu 'water bath'
'Water bath' adalah peralatan makmal dilaksanakan dengan bekas yang dipenuhi dengan air yang dipanaskan. Ia digunakan untuk mengeram sampel dalam air pada suhu tetap bagi satu tempoh masa yang panjang. Semua mandian air mempunyai digital atau antara muka analog untuk membolehkan pengguna untuk menetapkan suhu yang dikehendaki. Penggunaan kutipan termasuk pemanasan reagen, lebur substrat atau pengeraman kultur sel. Ia juga digunakan untuk membolehkan tindak balas kimia tertentu berlaku pada suhu yang tinggi. 'Waterbath' adalah sumber haba pilihan untuk memanaskan bahan kimia mudah terbakar dan bukannya nyalaan api untuk mencegah pencucuhan. Pelbagai jenis 'waterbath' digunakan bergantung kepada penggunaan. Untuk semua 'water bath', ia boleh digunakan sehingga 99.9 ° C. Apabila suhu melebihi 100 ° C, kaedah alternatif seperti 'oil bath', 'silicone bath' atau 'sand bath' boleh digunakan.

Langkah berjaga-jaga:
1) Tidak digalakkan untuk menggunakan 'water bath' dengan kelembapan tindak balas sensitif atau piroforik. Jangan panaskan cecair mandi di atas paras flashpoint
2) Paras air perlu kerap dipantau, dan dipenuhi dengan air suling sahaja. Hal ini adalah bagi mengelakkan garam daripada tersimpan pada pemanas(heater).
3) Disinfektan boleh ditambah untuk mencegah pertumbuhan organisma.
4) Tingkatkan suhu kepada 90 ° C atau lebih tinggi untuk sekali seminggu selama setengah jam untuk tujuan dekontaminasi.
5) Jika penggunaan melibatkan cecair yang mengeluarkan wasap, adalah disyorkan untuk beroperasi 'water bath' dalam fume hood atau di kawasan yang mempunyai pengudaraan yang baik.
6) Penutup ditutup untuk mengelakkan penyejatan dan untuk membantu mencapai suhu yang tinggi.
7) Penyediaan pada permukaan yang stabil jauh daripada bahan mudah terbakar.



Jenis-jenis 'water bath'

1) Circulating Water Baths
Circulating water bath (juga dipanggil stirrers) adalah aplikasi yang sangat sesuai apabila suhu keseragaman dan ketekalan adalah kritikal, seperti enzim dan serologi eksperimen. Air  beredar dengan teliti di seluruh mandian menyebabkan suhu yang lebih seragam.

2) Non- Circulating Water Baths
'Water bath' jenis ini bergantung terutamanya kepada perolakan, bukan air yang dipanaskan secara seragam. Oleh itu, adalah kurang tepat dari segi kawalan suhu. Di samping itu, terdapat penambahan menyediakan 'stirring'  kepada 'non-circulating water bath'  untuk mewujudkan pemindahan haba yang lebih seragam.

3) Shaking Water Baths

'Water bath' jenis ini mempunyai kawalan tambahan untuk bergegar, yang menggerakkan cecair di sekeliling. Ciri gegaran ini boleh dihidupkan atau dimatikan. Dalam amalan mikrobiologi, gegaran yang berterusan membolehkan sel kultur cecair berkembang untuk bercampur dengan udara dengan kerap.

No comments:

Post a Comment