Sunday 17 April 2016

Image digitization systems, computed radiography

Peranti ini adalah satu sistem imej pendigitalan direka untuk memperoleh dan mendigitalkan imej x-ray dari penyimpanan imej plat fosfor. Teknik-teknik kedudukan dan pengimejan pesakit yang digunakan dalam pengimejan CR adalah sama dengan yang digunakan dalam radiografi konvensional. Aplikasi klinikal termasuk semua peperiksaan radiografi dilakukan oleh sistem konvensional meja (contohnya, kanak-kanak, rangka, perut, pengimejan urologic) dan sistem mudah alih.

Penerangan produk
Sistem CR terdiri daripada pembaca image / digitizer, kaset yang mengandungi reseptor pengimejan (plat photostimulable-phosphor), konsol komputer atau stesen kerja, perisian, monitor dan pencetak. pembaca Single-plat (setiap kaset dimuatkan secara manual dan membaca secara berasingan) dan pembaca berbilang plat (berbilang plat-sehingga 10-boleh disusun dan dimuatkan secara automatik) boleh didapati.

Prinsip-prinsip operasi
Plat pengimejan dimasukkan dalam pemegang jadual kaset radiografi dan imej yang diperolehi dengan menggunakan sistem x-ray. Apabila terdedah kepada sinar-x, elektron dalam plat fosfor teruja dalam keadaan tenaga yang lebih tinggi, membentuk imej pendam. Seorang pembaca imej mengimbas plat fosfor dengan tempat laser. Apabila elektron terperangkap menyerap tenaga laser, mereka memancarkan cahaya kerana mereka kembali kepada keadaan tanah mereka. Cahaya ini dikumpul dengan panduan cahaya dan dihantar kepada tiub photomultiplier, yang menghasilkan isyarat elektrik analog yang dikuatkan, ditukar kepada isyarat digital, dan disimpan secara digital. plat boleh digunakan semula selepas ia terdedah kepada cahaya pemadaman yang mengeluarkan radiasi sisa.

Langkah-langkah operasi
• Selepas imej yang telah ditangkap pada plat imej dengan sistem x-ray standard, teknologi mengambil plat untuk pembaca imej-plat untuk mengekstrak imej.
• kaset dimuatkan (secara manual atau secara automatik) ke dalam pembaca.
• Imej digital dihasilkan dalam 30-120 saat dan turun ke sistem pemprosesan imej, biasanya stesen kerja komputer, untuk paparan dan manipulasi.
• Plat dipadamkan untuk digunakan semula.

Jenis dan variasi
• pembaca single-plat  / digitizer (Single-plate reader/digitizer)
• pembaca Multi-plat  / digitizer (Multi-plate reader)

Penggunaan dan penyelenggaraan
User (s): Radiologi; radiologi juruteknik; kakitangan perubatan yang lain
Maintenance: kontrak kakitangan kejuruteraan bioperubatan dan / atau perkhidmatan dengan organisasi pengeluar atau pihak ketiga

Latihan: Latihan awal oleh pengeluar; manual pengendali itu; panduan pengguna

No comments:

Post a Comment